Mennyit kóstál egy vers vagy színészi játék a piac közepén? A Rendhagyó terek legújabb előadásából kiderül!

Kultúra

A Rendhagyó terek programsorozat előadásai kapcsán találkozhattunk már tornacsarnokban, nyílt utcán, erdőben, sőt bányában megvalósuló produkciókkal, és a legújabb október 24-ei előadás helyszíne sem lesz kevésbé izgalmas. A Minden eladó című piacszínház ugyanis nem máshol kel majd életre, mint a veszprémi piacon, ahol a színészek játéka kerül a standokra, és az elégedettségünkkel fizethetünk a produkcióért. A részletekről Horváth Csabát, a Forte Társulat művészeti vezetőjét kérdeztük.

Forrás: Forte Társulat I Fotó: Jókuti György

Képzeld el, hogy a piacon sétálva nemcsak a kézműves portékák és a helyi termelők finomságaiból válogathatsz, hanem egy egész színház elevenedik meg a sorok között, ahol az elhangzó előadások árával kapcsolatban még licitálhatsz is. Pontosan ebből a gondolatból született meg Horváth Csaba fejében az ötlet, hogy a VEB2023 EKF program közreműködésével a Rendhagyó terek programsorozat részeként színre vigye a különleges előadást. Született veszprémiként pedig nem is találhatott volna autentikusabb terepet a piacszínház helyszínének, mint a veszprémi piacot.

Mit tudhatunk a Forte Társulat munkásságáról?

 

Mindig is a tánc és színház határán mozogtam, majd a Forte Társulat művészeti vezetőjeként a darabok rendezése és a koreográfiák megalkotása lett a feladatom. A társulat a Színművészeti Egyetemen végzett színészekből álló független színházi formáció, mely húsz éve működik. Mivel az előadásainkra jellemző a testtel való kifejezés, ezért általában a fizikai színház kategóriába szoktak besorolni minket.

A rendhagyó előadás műfaja piacszínház. Mit jelent ez a gyakorlatban, miről szól az előadás?

 

Azért jutott eszembe a piacszínház gondolata, mert szerintem az a megélhetési forma egy igen aktuális téma, hogy az emberek, főképp a művészek, az alkotásaikat bocsátják áruba, mert azok csak úgy válnak értékessé. Legalábbis kereskedelmi értelemben véve, hiszen ma már egy műalkotás, legyen az egy színházi előadás, egy festmény vagy egy szobor, sajnos csak akkor életképes, ha eladható. Elgondolkodtam azon, hogy milyen tér lenne alkalmas egy olyan típusú performansz megalkotására, amelynek központi témája a kiárusítás és a kereskedelem, és így született meg a Minden eladó című előadás.

Forrás: Forte Társulat

Tehát a színészek az előadás során valójában a színészi játékukat fogják árulni a piacon.

 

Igen, a terveim szerint ez egy ironikus hangvételű piaci performansz lesz, ahol a társulat tagjai minden erejükkel azon lesznek, hogy áruba bocsássák a tehetségüket és a tulajdonukat, azaz az általuk bemutatott verseket, táncokat és dalokat. A végkiárusítás a másik kulcsszó az előadás kapcsán, hiszen napjainkban egyre több olyan dolog vesz körül minket, amely megnehezíti az életünket, mint például a háborúk vagy az infláció. Ez a helyzet a kultúrában dolgozók életére is komoly hatással van, hiszen a művészek egyre kevesebb támogatást kapnak. Ezzel áll szemben a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program, egy furcsa kettősséget adva, hiszen ez a programpont arról szól, hogy a kultúrát támogatja.

Mennyire fog szerepet kapni az interaktivitás a produkció során? Kialakulhat egyfajta párbeszéd a közönséggel?

 

Jogos a kérdés, hiszen természetesen nem fogunk semmilyen pénzbeli ellenértéket kérni az emberektől, de mindenképpen szeretnénk egy olyan hangulatot teremteni, ahol az alkudozásnak helye van. Szeretnénk, ha a nézők ebben partnerek lennének, de a színészek is megpróbálják majd egymást értékelni, és konkrét árat mondani egymás produkciójára. Ezért is lesz az előadás rendhagyó, mert a művészi teljesítmény ott helyben tényleg áruba lesz bocsátva.

Ez lesz a Minden eladó ősbemutatója. Mik a további tervek az előadással kapcsolatban?

 

Igen, most először játsszuk, és mivel annyira rendhagyó az előadás, valószínűleg utoljára is. Persze sosem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő, de ez a piaci performansz nemcsak a helyszín miatt lesz rendhagyó, hanem mert igyekszünk mind a tartalmi, mind a formai hangulatát kifejezetten a veszprémi piacra szabni, és úgy megalkotni egy tényleges végkiárusítást.

Forrás: Forte Társulat

Volt már tapasztalata hasonló rendhagyó körülmények vagy helyszínen megvalósuló előadással kapcsolatban?

 

Ez a produkció szerintem kifejezetten nehéz terep, mert a színészeken múlik majd, hogy mennyire tudják felhívni magukra a figyelmet, hiszen a piacra az ember nem egy színházi előadás miatt jár, hanem célirányosan vásárolni. Nem volt még ilyen rendhagyó előadással tapasztalatom, de rendhagyó helyszínre már rendeztem úgy előadást, hogy egy adott térbe kellett az adott produkciót megkomponálni. Annyiban viszont ez a produkció mindenképpen más és új, hogy tulajdonképpen a tartalom egy az egyben ahhoz a térhez illeszkedik, amelynek funkciója mindenki számára egyértelmű, és a színháztól eltérő műfaj: a piac. Azt gondolom, hogy a piacon bárki számára érdekes lehet, és bárki felkaphatja rá a fejét vásárlás közben, ezért igyekszünk a lehető legironikusabb és humorosabb formában előadni ezt a produkciót.

Hogyan kell elképzelni a piacszínház technikai oldalát a gyakorlatban?

 

Itt nem egy klasszikus értelemben vett színházat kell elképzelni: a néző nincs belekényszerítve a megszokott néző-színpad pozícióba, az előadás tényleg a sorok és az árusok között valósul meg, ahol a néző sétálgathat, vásárolhat, és ha érdekesnek találja az előadást, megállhat, reagálhat, tapsolhat, de az is előfordulhat, hogy fogja magát és továbbmegy, mert máshol van dolga. Ettől lesz igazán rendhagyó és érdekes.

Hozzáférhetőség

Amennyiben nehézségekbe ütközik oldalunk böngészése során, válasszon az alábbi hozzáférhetőségi lehetőségeink közül!