Kulturális korlenyomat gyerekszemmel – A STAMP kurzus egyik megálmodójával, Berta-Szénási Pannával beszélgettünk

Kultúra Kormos H. Barbara / Fotók: VEB2023

Az öt alkalomból álló kurzust, amely 2022 szeptemberében indult el, a Design és Egészség Modell Egyesület (DEMO) hirdette meg, mely Veszprém óvárosát a középpontba állítva igyekezett megmutatni a gyerekeknek a város épített örökségének szépségeit. A STAMP megvalósításában designerek és olyan művészeti intézmények és közösségek tagjai vesznek részt, mint a veszprémi Művészetek Háza, a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület (VMHE) és a kultúrAktív Egyesület alkotói.

Hogyan dolgozik egy építész, egy formatervező vagy egy animációs filmtervező? Milyen anyagokat használ egy textiltervező? Talán pont ezeket a kérdéseket tették fel a MOME hallgatói is 16 évvel ezelőtt, amikor megalkották a DEMO Egyesületet, mely a válaszokat gyereknyelvre lefordítva, a gyerekek számára érthető módon szerette volna megfogalmazni. A DEMO elnöke, Berta Barna formatervező Huszár András építésszel közösen alkotta meg az egyesületet, mely az országban számos helyen, sőt még a határon túl is tartott foglalkozásokat és táborokat, majd a VEB2023 EKF program által kiírt pályázatnak köszönhetően 2021-ben Veszprémben is megkezdte működését.

„Eleinte a Művészetek Házában tartottuk a foglalkozásainkat, de később több művészeti egyesület, kisebb baráti körök és közintézmények is csatlakoztak, így ebből a közös gondolkodásból született meg a STAMP, mely elsősorban a 10-14 év között veszprémi és a környékbeli településeken élő gyerekeket célozza. Azt szeretnénk kideríteni, hogy a gyerekek mit gondolnak a mai Veszprémről, hogyan képzelik el saját magukat benne, illetve, hogy mit tehetnek Veszprém városának gazdagításáért.”

- meséli Berta-Szénási Pannától, az oktatási program vezetője.

A STAMP az épített környezet kulturális értékeit mutatja be a gyerekeknek, de a kurzus során fény derülhet többek között arra is, hogy a résztvevő gyerekek mely területek iránt nyitottak illetve miben tehetségesek. A program kezdetben az általános iskolákat célozta, de az utóbbi években több középiskola magától jelezte, hogy csatlakozni szeretne, így már négy középiskola diákjai is részt vesznek a programban.

Négy művészeti ág négy dimenzióban

A STAMP több mint húsz végzett vagy hallgatói státuszban lévő művésszel áll kapcsolatban, akik a programok megvalósulását segítik. A workshopok a foglalkozásvezetők szakmai képesítései alapján négy szakterületet érintenek: a konstruktív (építészet, formatervezés), a tárgyalkotó (kerámia, üveg, fém), a divat (textil- és divattervezés) és a média (fotógráfia, animáció, tervezőgrafika és médiadesign) művészeti ágakat.

A programok négy dimenzió mentén jönnek létre. Az első dimenzió azokat a projektnapokat foglalja magába, amelyek az együttműködő oktatási intézményekben valósulnak meg.

„Ezeket intézményi workshopoknak hívjuk, mert alapvetően az a célunk, hogy a hét városrész hét általános iskolájával tudjunk szorosabb együttműködési lehetőséget megvalósítani, hogy rendszeres időközönként találkozhassunk a gyerekekkel és köztéri installációkat hozhassunk létre együtt. Ennek a kísérőprogramjaként a Veszprém megyei Honismereti Egyesülettel együttműködve a városrészek kulturális és épített környezeti értékeiről beszélünk a gyerekeknek a városi séták során. Ezeket az alkalmakat nagyon szeretik a gyerekek, mert szabadon lehetnek, szabadon tanulhatnak és izgalmas látni, hogy a séták során felfedezik azokat a városrészeket, ahol nap mint nap járnak, de előtte nem is igazán ismerték a történetüket. Erre a programra egy olyan pedagógiai módszertant szeretnének megalkotni, amelynek segítségével a kurzus akár más városokban is megvalósítható lehetne."

A második dimenzió a városban tartott foglalkozásokat, önkéntes programokat és családi rendezvényeket sűríti magába, amire az érdeklődők szabadon csatlakozhatnak.

„Ezek alapvetően három-négy órás foglalkozások, melyek mindig valamilyen tematika mentén valósulnak meg. A Jutasi Köztéren tartott programok esetében a panel tematika mentén indultunk el a gondolkodásban, amelyen belül a lakótelepek szociális és kulturális jellegzetességeit próbáltuk megmutatni a gyerekeknek olyan gyakorlati foglalkozásokkal, mint például egy panel formájú díszpárna elkészítése. Az óros tematika workshopját pedig úgy építettük fel, hogy öt egymásra épülő alkalomból állt össze a kurzus, így kis báziscsoportokat tudtunk kialakítani és az egyes találkozások során volt időnk az alkotó tevékenységre is. Ennek a záróeseménye december 3-án volt a Pannon Köztérben, ahol bemutathattuk, hogy miket készítettünk a gyerekekkel a kurzus során.”

A harmadik dimenzióban a vizuális kultúra oktatásával foglalkozó pedagógusokat és szakembereket szeretnék bevonni a közös munkába.

„Ezt pedagógus szakmai műhelynek hívjuk, amelynek során azokkal a tanárokkal és tanítókkal szeretnénk kapcsolódni, akik az épített környezeti nevelés illetve a vizuális kultúra oktatása iránt érdeklődnek. Ez havi egy találkozást jelent és mindig más-más témát járunk körbe, illetve szakmai kirándulásokat is tervezünk nekik.”

A negyedik dimenzió pedig mindazon közösségi alkotóműhelyeket tartalmazza, amelyek egy-egy maradandó terméket hoznak létre.

„Ez a projekt különösen izgalmas, mert három könyv és egy közösségi társasjáték is készül: az egyik a kultúrAktív Egyesület által létrehozott „Tiéd a város!” könyvsorozat legújabb kötete lesz Veszprém gyerekeknek címmel, illetve készül egy mesekönyv is, amely a Thetys-alagúthoz kötődik és várhatóan tavasszal jelenik meg.”

Évzárás és jövő évi tervek

Az idei év utolsó workshopja december 17-én 10 és 13 óra között lesz a Jutasi Köztéren.

„Ezt az alkalmat a panelek és retro világhoz kapcsolódva karácsonyi hangulatban álmodtuk meg, ahol Szécsi Noémi (MOME) fotográfus fog egy fotós workshopot tartani, illetve Schuller Mária (MOME) textiltervező segítségével a gyerekek különböző technikákat alkalmazva karácsonyfadíszeket készíthetnek majd."

A programon a részvétel díjtalan, de regisztrációhoz kötött.

Jövőre is STAMP

A STAMP Óváros kurzus januártól újraindul, melynek helyszíne a korábbiaktól eltérően nem a Művészetek Háza, hanem a Pannon Köztér lesz. A Jutasi Köztéren is folytatódnak az egy-egy alkalmas workshopok, amelyek a panelek gyermekvilágával és a hozzájuk kapcsolódó kultikus lakótelepi tárgyakkal foglalkoznak majd. A városrészek oktatási intézményeivel elkezdett installációkészítő foglalkozásokra is lehet majd jelentkezni, amelyeknek továbbra is az egyik legfontosabb célja az épített- és tárgyi környezet alakítása és értő megismerése.

Nyáron egy alkotóhetet is tervezünk, amelyre január végétől lehet majd jelentkezni, illetve 2023 elején elindul az önkéntes programunk, ahova középiskolásokat és egyetemistákat várunk, akik a DEMO Egyesület munkájához vagy a workshopok vezetéséhez csatlakozhatnak. Szerintünk ez egy szuper lehetőség lehet azon középiskolások számára, akik a dizájner pálya felé kacsintgatnak, mert így egyetemi hallgatókkal vagy már végzett diákokkal dolgozhatnak együtt és közelebbről megismerhetik a különböző szakterületeket.”

Hozzáférhetőség

Amennyiben nehézségekbe ütközik oldalunk böngészése során, válasszon az alábbi hozzáférhetőségi lehetőségeink közül!