Europe Archive – 2023 júniusában a Művészetek Házában debütál a fotóművészeti AIR program
Mit keres egy holland és egy francia művész a veszprémi bolhapiacon? Erik Kessels és Thomas Mailaender célul tűzték ki, hogy egy olyan kollektív emlékezet projektet hozzanak létre, melynek fontos relikviáit európai bolhapiacokon gyűjtötték össze. Az európai körút első állomása a VEB 2023 EKF szervezésében megvalósuló kiállítás lesz jövő nyáron a veszprémi Dubniczay-palotában, amelynek előkészületei miatt az alkotók nemrégiben Magyarországon jártak.
A Művészetek Háza képzőművészeti rezidencia programjáról már beszámoltunk korábban, mely során Bernát András és Peter de Thouars festőművészek tértek vissza találkozásuk helyszínére Tihanyba, idén ősszel pedig a fotóművészeti rezidencia program kapcsán Erik Kessels és Thomas Mailaender látogattak el Magyarországra.
Ahogy azt a két művész a projekttel kapcsolatban megfogalmazza, egy-egy költözés során nem csak az emberek vannak mozgásban, hanem az általuk birtokolt tárgyak is. Ezt a tárgyak nagy migrációjának nevezik, amikor azok akár csak az egyik szobából a másikba, esetleg egy új házba, egy aukcióra vagy éppen egy bolhapiacra kerülnek. Ahogy mondják, a globalizáció, a tömeggyártás, a fogyasztói társadalom és az online vásárlás hatására a bolhapiacok napjainkban egyre kisebb szerepet kapnak, így egyre jobban csökken az esélye annak is, hogy a tárgyak jó helyre kerülnek, és elvesztésükkel az emlékük is feledésbe vész. Ezért is hozták létre a Europe Archive projektet.
Kollektív emlékezet fókuszban a fotóművészettel
– meséli Bernadett, aki szerint a jövő nyár különösen izgalmas lesz a Művészetek Háza életében. Az AIR program a Múzeumok Éjszakájának hetén indul majd, de akkor debütál majd a Balaton-átfotózás projekt Szabó Dezső és Szalontai Ábel részvételével, emellett szakmai programok és workshopok is várják majd az érdeklődőket.
Régi barátság, számos közös projekt
„Több munkán dolgoztunk már együtt Erikkel, és alapvetően a fotógráfia az, amely összeköt minket. Az egyik utolsó közös munkánk nemrégiben ért véget Olaszországban, amely a Smash Gallery nevet kapta és egyfajta átmenet volt egy kiállítás és egy előadás között” – meséli Thomas.
„Thomasszal az a közös bennünk, hogy hasonló szenvedéllyel viszonyulunk a különböző fényképek és tárgyak újrafelhasználásával kapcsolatban. Ha kivesszük a tárgyakat az eredeti közegükből, az emberek más szemmel kezdik megfigyelni őket. Ez történik akkor is, amikor a bolhapiacon járunk: ott van az a rengeteg tárgy körülötted, és ha kiemelünk egy-egy darabot a tömegből és új kontextusba helyezzük, megismerjük a történetüket, így az érthetőbbé válik mások számára is” - meséli Erik a Europe Archive projekt megszületésének alapgondolatát, mellyel arra a tényre is szeretnék felhívni az emberek figyelmét, hogy azok a tipikus és karakterisztikus tárgyak, amelyek eddig egy-egy országot jellemeztek, szép lassan eltűnnek.
Magyarországi gyűjtőmunka
Erik korábban is járt már Magyarországon, sőt több önálló kiállítása is volt már hazánkban, de idén novemberben Thomasszal közösen több budapesti és a veszprémi, Házgyár úti Lengyelpiacot is meglátogatták, ahol Bernadett és egy stáb kísérték az útjukat. Később a kiállítás leendő helyszínét, a Dubniczay-palotát is megtekintették.
Ahogy mondja, mindegyik piac teljesen különböző volt, a veszprémi volt a legnagyobb és egyben a legsokszínűbb is, ahol a különböző régiségeken túl, élelmiszereket és akár ruhákat is lehetett vásárolni. Erik szerint ezek a helyszínek jóval többet mutatnak annál, mint amit elsőre gondolnánk.
A művészek szeretnék, hogy nagyjából százra emelkedjen a minden európai országból begyűjtött tárgyak száma, úgyhogy a projekt jelenleg is tart. A VEB2023 EKF programmal együttműködésben 2023 során Magyarország kerül majd a középpontba. Erik megemlíti azt is, hogy az újrahasznosított vagy javított tárgyak különös jelentőséggel bírnak a gyűjteményben.
„Manapság a tárgyak a fogyasztói társadalom hatására hihetetlenül gyorsan, sokszor egyik napról a másikra eltűnnek, az emberek nem megjavítják, hanem kidobják őket. Pedig a rendbe hozott, megjavított eszközök igazán csodálatosak, mert a tulajdonosok céljai és szándékai is benne vannak. A teljes európai gyűjtemény bemutatja majd, hogy mennyire különböznek, de sokszor mégis mennyire hasonlítanak egymásra az európai emberek. Amit mi csinálunk, az egyfajta modern archeológia. A talált tárgyak értéke gyakran pár euró csupán, de a mögöttük található sztori fantasztikus és igazi értékkel bír.”
Tervek a kiállítással kapcsolatban
Ahogy Bernadett is említette, egy kamion platójára szerelt, arany felülettel bevont konténer kiállítótér járja majd a régiót, hogy népszerűsítse a veszprémi kiállítást és lehetőséget nyújtson arra, hogy az emberek a Balaton körül több helyen is betekintést nyerhessenek a gyűjtemény darabjaiba. A művészekben a piaclátogatások után az a gondolat is felmerült, hogy egy közösségi felhívást is indítanak a régióban élők felé, hogy a helyiek a saját személyes tárgyaikkal járulhassanak hozzá a kiállítás anyagához.
„Alapvetően egy európai hálózatot álmodtunk meg, így ez a kiállítás egy hosszú távú projekt első állomása lesz, amit a jövőben mindenképpen folytatni szeretnénk, mivel gyakorlatilag bármely környezetben, bármely európai városban megvalósítható” - meséli Thomas jövőbeni terveikről.
Erik pedig kitér arra is, hogy a VEB2023 EKF által megvalósuló júniusi kiállítás előtt még többször visszatérnek majd Magyarországra, nemcsak anyaggyűjtés céljából, hanem az előkészületek megtervezése miatt.
„Még sok minden hátra van, amin folyamatosan dolgoznunk kell, de a bolhapiacokon való keresgélés és a tárgyak utáni kutatás mindenképpen a szórakoztató része a projektnek, amit a jövőben is folytatni szeretnénk. A múzeumokban az emberek általában a régi korok művészetével és tárgyaival találkoznak, míg ezzel szemben mi egy archív áttekintése vagyunk a jelen kor tárgyainak, amelyek hatalmas értékkel bírnak majd a jövőben.”