„A művészet szabadsága, a szabadság művészete” – Artist in Residency programmal készül a Babel Camp Balatonbogláron

Kultúra Kormos H. Barbara / Fotók: Toroczkai Csaba

A balatonboglári Babel Camp főképp azért csatlakozott a VEB2023 EKF Kultháló programjához, hogy a szezonon kívül is kulturális programokat biztosíthassanak a tó déli partján. A Kápolna 50 Artist Residency Program apropója a Kék Kápolnában, az 1970-es évek elején tartott műterem-tárlatok ötvenedik évfordulója, amely kortárs reflexiókkal válaszol a a Kádár-kori neo-avantgarde kísérletekre. Ennek kapcsán szeptember 25. és október 25. között összművészeti alkotótáborral várják a művészetek iránt érdeklődőket. Nagy Gézával, a Babel Camp ügyvezetőjével beszélgettünk.

Babel Camp

„Amikor elkezdtük a Kultháló program szervezését, tudtuk, hogy a kiemelt témánk az lesz, hogy hogyan tudunk megemlékezni 1970-73 között a boglári kápolnákban tartott műterem-tárlatokról, amely akkoriban a Galántai György vezette művészcsoportok részvételével valósultak meg. Elsőként azt kerestük, hogy mi az, amivel újat lehet erről a történetről még elmondani. Az egyértelműen látszott, hogy hiányzik a helyben élő emberek ezzel kapcsolatos emlékeinek összegyűjtése.”

- kezdi Géza.

Így született meg A helyi emlékezet beszélgetéssorozat, amely során a nyár folyamán több előadással is készültek és ősszel is folytatják a beszélgetéseket. 

A tapasztalatok alapján az eddigi programok kifejezetten tanulságosnak bizonyultak, a beszélgetések kapcsán elkezdődött a helyi anyagok begyűjtése, amely lehetőséget ad az ismeretanyagok rendszerezésére, amely forrásként szolgálhat majd a helyi közösségek számára a későbbiekben is.

Vörös Kápolna

„A második dolog, amit láttunk, hogy voltak olyan kiállítások és tervek, amelyek egész egyszerűen nem valósultak meg, tehát egyfajta hiány alakult ki abból a koncepcióból, amelyet annak idején a művészek megfogalmaztak, amelyeknek lett volna lehetőségük megjelenni, de aztán akár kultúrpolitikai vagy bármilyen technikai okból végül mégsem valósultak meg. A harmadik része pedig az volt, hogy az elmúlt ötven évben rengeteg alkotás gyűlt össze, amelyek alkotói komoly és jelentős életművel rendelkező képzőművészek, mások pedig valahogyan mégis eltűntek az idő folyamán. De azok a művészeti formák és művészeti elméletek, amelyeket alkalmaztak és itt megjelentek, azok tovább élnek ebben a burokban.”

Az Artist in Residency (AIR) Kápolna 50 program koncepciója

A program olyan fő témák mentén valósul meg, mint a dokumentáció/reprezentáció és a művészi és az egyéni szabadság.

Sorra vettük, hogy melyek azok a témák, amelyek öt évtized távlatából is releváns, érdekes és a mostani művészgeneráció számára is izgalmasak vagy egészen hasonló hangsúlyokkal jelennek meg. A műhelyvezető tanárokkal, ifj. Ficzek Ferenc képzőművésszel és Dorner Anita festőművésszel  olyan pontokat azonosítottunk, amelyekről azt gondoljuk, hogy nagyon erősen hozzátartoztak a 70-es évekhez, ugyanakkor ma is fontos és érdekes kihívást jelentenek. Ilyen a dokumentáltság és a reprezentáció, művészi szabadság kérdése. Ezek azok a területek, amelyek szerintünk erősen meghatározták a korábbi időszakot, és amelyekre ötven év távlatából is érdekes reflektálni.”

Géza az artist in residency program kapcsán arra is kitért, hogy az 1970-es évek elején a különböző performance vagy akcióművészeti formák újszerűséggel bírtak, általában a közönség részéről érdeklődést vagy néhány esetben felháborodást váltottak ki. Mára viszont számos olyan nem is csak művészeti témájú produkcióval találkozhatunk, amelyek ezeknek a hagyományaira épülnek, de ma már nem feltétlen klasszikus értelemben vett képzőművészeti tevékenységként gondolunk rájuk. Példaként a flashmobokat említi meg, amely napjainkban számos társadalmi ügyben és művészeti formában valósul meg, heti szinten is több ilyet láthatunk különböző témákban, ezáltal elvesztették a jelentőségüket az olyan akciókhoz képest, amelyekkel a ’70-es években indított kezdeményezések bírtak.

„Nagyon nehéz rekonstruálni egy ennyire érzékeny művészeti folyamatot, a '70-es évek magyarországi kultúrpolitikájának és az akkori művészek helyzetének ismerete nélkül. Számos olyan mű született, amely az akkori politikai vagy társadalmi kontextus nélkül ma már kevésbé érthető, a nagyközönség számára nehezebben befogadható. Ahogy az is nehezen érthető ma már, hogy mit jelent, hogy bizonyos művészek nem állíthatták ki a műveiket, nem jelenhettek meg a nyilvánosság előtt, ezért meg kellett szervezniük saját alternatív közönségüket, kisebb léptékben máshogy kellett gondolkodniuk. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy a művészek dokumentálják a saját alkotói folyamataikat. Azt gondolom, hogy ez a témakör nagyon szépen párhuzamba állítható napjainkban a közösségi média folyamatos használatával és dokumentálási kényszerével. Reméljük, hogy ezek a témák olyan kreatív energiát teremtenek, amelyeket érdemes arra használni, hogy reflexiók szülessenek az ötven évvel ezelőtti dokumentálási folyamatokra.”

Nagy Géza, a Babel Camp ügyvezetője

Kiket várnak az alkotótáborba?

Nem csak képzőművészeket. A korszakra is jellemző volt az összművészeti jelleg, ezért a fiatal alkotóművészeken, festőkön, szobrászokon túl fotósokat, videósokat, színházi előadókat is bátorítanak arra, hogy részt vegyenek az alkotótáborban. Életkori megkötés nincs, de alapvetően olyan alkotói vízióval rendelkező fiatal felnőtteket várnak, akik jelenleg is részt vesznek vagy esetleg már elvégeztek valamilyen művészeti képzést. A táborral igyekeznek a hazai művészeti intézményeken felül külföldi intézmények diákjaihoz is eljutni, mert kifejezetten örülnének, ha nemzetközi szinten is szélesíteni tudnák a résztvevők körét. A tábor létszámhatárát maximum 15-20 főben határozták meg, így a tábor lakói kisebb csoportokba bontva tudnak majd alkotni.

„A titkos vágyunk és egy fontos célkitűzésünk az, hogy olyan művészek is érkezzenek, akik a természeti tájat éppen csak súroló, azt nem átalakító, de a természetben geometrikus formákkal és vizualitás ötletekkel beépülő műalkotásokat, úgynevezett land artokat hoznak létre. Ennek a művészeti irányzatnak az egyik fontos felismerése, hogy a létrejövő kontextusok, amelyeket a tervek szerint majd a kápolnában és a kápolna dombon is kiállítunk majd, túlmutatnak a hagyományos múzeumi kiállítás keretein és így az embereket is be tudják vonni a művészetbe. Tulajdonképpen ez a Kultháló program alapja is, ami a program szellemiségéből leginkább meg tud itt valósulni, hogy a művészetet közelről, a művészet folyamatában résztvevőként, befogadóként, alkotóként egyaránt, minél többen használni és élvezni tudjuk.”

Kék Kápolna

A Képzőművészeti Artist Residency program során készült műveket a Kápolnában és környezetében, tehát az ötven évvel ezelőtti műterem-tárlatok helyszínén fogják bemutatni és a jelentkezők pályamunkáiból és az elkészült alkotásokból kiállítás is megrendezésre kerül a Babel Camp területén. Az összművészeti bázison a programok pedig a tábor után sem érnek véget: október 15. és 22. között az Újratervezés fafaragó workshoppal készülnek, Babodi László, Székely Balázs és Somogyi Ferenc vezetésével, akiket nemcsak a zene, hanem a fa megmunkálásának szeretete is összeköt.

Hozzáférhetőség

Amennyiben nehézségekbe ütközik oldalunk böngészése során, válasszon az alábbi hozzáférhetőségi lehetőségeink közül!